Magazin

Főszerepben a kreativitás: soha nem látott társasjáték-versenyen jártunk

Egyedülálló társasjáték-fejlesztő versenyre került sor március 30-án az A-gameshop szervezésében. A Board Game 12 során 74 csapat versengett egymással 12 órán át, hogy az ugyanazokat a társasjátékelemeket tartalmazó dobozokból minél ötletesebb játékot tudjanak kihozni. A helyszínen a versenyzőket, és az esemény ötletgazdáit kérdeztük élményeikről, tapasztalataikról.

Egyre inkább tapasztalható Magyarországon is a 2000-es évektől zajló társasjáték boom, ma már több mint 4000 játék jelenik meg évente, egyre több a társasjátékos hely nyílik, és egyre többen látják be, hogy nem kell feladni a játékot a gyerekkorral. Ennek megfelelően számos társasjátékos esemény létezik már a világon, viszont a Board Game 12 alapötlete teljesen egyedi, ugyanis a résztvevő csapatoknak korlátozott számú meghatározott elem állt rendelkezésére, hogy ebből alkossanak minél kreatívabb játékot.

Az alapötletet egy már létező amerikai játék megszületésének a története adta. A kiadó anno felkért 5 ismert játéktervezőt, hogy ugyanazokból az alkatrészekből és ugyanazzal a tematikával tervezzenek 1-1 játékot, majd a játékot az 5 játékszabállyal hozta forgalomba. A kiindulás a Board Game 12 esetében is nagyon hasonló lesz, itt azonban 12 óra leforgása alatt kell a csapatoknak egy előre összeállított készletből működőképes játékot alkotniuk

– mondta el Hegedűs Csaba, az A-games alapítója.

Az A-gamesről

A 2014-ben alakult kiadó elsődleges célja, hogy minőségi társasjátékokat jelentessen meg a hazai és nemzetközi piacokon, ügyelve a nemzetközi normákra és elvárásokra. A kiadó által működtetett, a Board Game 12-n az felhasználható elemeket biztosító A-gameshop 700 társasjátékot és mintegy 1800 fajta kiegészítőt, alkatrészt kínál, utóbbiak egyre keresettebbek a hazai hobbi és profi játéktervezők körében.

A real-time fejlesztő bajnokság ötlete már 2 éve megszületett, és most jutottak el a megvalósításig.  A Board Game 12 volt az első magyar „real-time” fejlesztő verseny, és rögtön óriási lelkesedés, és érdeklődés is övezte. A nevezés lezárulásáig, február 28-ig közel 400 versenyző jelentkezett, és végül 74 csapat mérte össze kreativitását a Csokonai Művelődési Házban. Voltak családi csapatok, diák és tanár csapatok is, baráti társaságok, bölcsészek, mérnökök, orvosok, jogászok, de olyan fejlesztők csapata is megjelent a rendezvényen, akiknek már van kiadott játékuk. Nemcsak budapesti csapatok ugrottak át a 15. kerületbe, hanem érkeztek többek között Szegedről, Pécsről, Debrecenből, Győrből, és Sopronból is. Ez a nagy érdeklődés a szervezőket is meglepte, azonban elmondásuk szerint ez is csak azt bizonyítja számukra, hogy érdemes volt ennyi energiát fektetni a rendezvénybe.

A szervezők és a sajtó munkatársai döntöttek arról, hogy mi kerüljön a dobozba, végül az A-gameshop 1800 társasjátékelemből álló kínálatából 382 darabot választottak ki. Ezek ismétlődő elemek: az alaptartozékok különböző színű és alakú tokenekből, játékfigurákból, négyzetlapkákból, kártyákból, 10 db dobókockából, és egy macskafigurából álltak. Az egyes elemek közül minden csapat azt használta fel, amelyiket akarta, alakíthatták őket, matricázhatták, felvághatták, de nem volt kötelező semmit sem beletenni a készülő játékba.

Viszont semmilyen plusz elemet nem lehetett „otthonról” belecsempészni. Ez jelentette a legnagyobb kihívást.

A csapatokat 4 órával a verseny kezdete után kérdeztem az addigi tapasztalataikról, és igencsak vegyes válaszokat kaptam. Volt olyan csapat, aki doboznyitás után egyből belevette magát az ötletelésbe, és már az első pár órában kitalált egy játékot, majd elkezdtek dolgozni a további ötleteiken. Voltak, akiket egyből a pánik fogott el: nem volt például játéktábla a dobozban, ami eleve arra „kényszerítette” a csapatokat, hogy olyan ötlettel álljanak elő, amelyet nem korlátoz a fix játéktábla, hanem nagyobb benne a variációs lehetőség.  Szintén „nehezítésnek” bizonyult az a macskafigura, melyet a sajtó munkatársai a szervezők akarata ellenére szavaztak be a dobozba. Bár egyáltalán nem volt kötelező felhasználni, sok csapat mindenképp szerette volna beletenni a játékába a cicát, még ha az nem is passzolt a koncepcióhoz, így maguknak tették még nagyobb kihívássá a versenyt.

A díjak kiosztására május 25-én kerül majd sor, amikor is a szervezők által 3 legjobbnak ítélt ötletet, és a különdíjas ötleteket kihirdetik. Minden résztvevő csapat ajándékban részesül, a győztesek pedig értékes nyereményeket is kapnak. A Delta Vision és az A-Games kiadó vállalták, hogy a legígéretesebb ötleteket továbbfejlesztik a csapatokkal, és talán még ki is adják.

Hegedűs Csaba, az A-games alapítója szerint biztosan lesz a versenyen olyan játékötlet, amely kiadásra érdemes lesz, és ez már önmagában siker.

Annyit Hegedűs Csaba és Geri Ádám elárultak a Roboraptornak a zsűrizés folyamatáról, hogy sokkal inkább döntő szempont lesz maga az ötletesség, kreativitás, mint a precíz kidolgozottság. Hiszen 12 óra alatt képtelenség hibátlan játékot alkotni, és nem is ez volt a cél. Sokkal inkább az, hogy az ötletcsíra megszülessen, amiből sok munkával egy igazán szuper és eredeti társasjáték jöhet létre. Például az egyik csapat nem talált megfelelő alkotóelemet a dobozban az első ötletéhez, ezért máson kezdett dolgozni a verseny miatt, azonban a tervezés közben született első elképzelésüket is mindenképpen meg fogják valósítani.

Május 25-én nem csak eredményhirdetés lesz, hanem különböző előadásokat is hallhatnak majd a résztvevők, a professzionális társasjáték-fejlesztés folyamatáról, jogi oldaláról, és még sok más érdekes témáról. Ebből is látható, hogy a rendezvény célja nem csak egy kreatív kísérlet vagy verseny, hanem az élményszerzés és a közösségteremtés is.

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.