Az űrutazással foglalkozó filmek és sorozatok a legtöbb esetben arról szólnak, hogy milyen veszélyekkel és izgalmakkal kell az asztronautáknak az űrben, illetve idegen bolygókon szembenézniük. Kevés az olyan, az űrprogrammal kapcsolatos háttérmunkával foglalkozó alkotás, mint mondjuk a 2016-os A számolás joga. A hamarosan érkező Az első ember is éppen ilyen kivétel, hiszen az Apollo-11 küldetés előkészítését mutatja be. Mielőtt azonban még Ryan Gosling a Holdra szállna a mozikban, Sean Penn már a Marsra való útját szervezi a The First című, hasonló témájú sorozatban.
Tom Hagertynek, a Marsra készülő asztronauták parancsnokának embert próbáló feladatokkal kell szembenéznie. Amellett, hogy ő válogatja ki és készíti fel az útitársait, neki kell meggyőzni a közvéleményt és a politikusokat is az űrprogram szükségességéről, közben pedig igyekszik valahogy segíteni az önpusztításra hajlamos lányának. Azonban könnyen lehet, hogy minden hiába: egy komoly technikai probléma lép fel, ami miatt az egész Mars-program veszélybe kerülhet. Mindenki a fennakadás elhárításán dolgozik, de nem találják megoldást – az indítási ablak kinyílásának időpontja pedig feltartóztathatatlanul közeledik.
A The First az űrhajózás izgalmainak és érdekességeinek feltárása helyett teljes mértékben a téma emberi oldalára fókuszál.
Nem az űrhajósok tréningjét látjuk, hanem azt, hogy min mennek keresztül lelkileg ők és a családjaik; nem magát a Mars-programot mutatják be, hanem azt, hogyan próbálják a részt vevők maguk mellé állítani a közvéleményt. A sorozat két központi karaktere Hagerty, illetve az űrutazást kivitelező cég igazgatónője, Laz Ingram – ők kapják a legtöbb figyelmet, az ő életüket, családi hátterüket mutatják be részletesebben, a programban részt vevő többi asztronauta magánéletébe alig-alig pillanthatunk bele. De mivel elég rövid az évad (összesen csak nyolc epizódból áll), ha mindenki ugyanannyit szerepelne, akkor nem lenne idő igazán megismerni senkit sem; így viszont legalább két szereplő van, akiről nem csak felszínesen tudunk néhány dolgot, hanem jobban belelátunk a fejébe.
Szép fokozatosan adagolják az információkat a főhősökkel kapcsolatban, így idő kell, hogy igazán megértsük őket, és elnyerjék a szimpátiánkat. Ugyanakkor egészen más módon érik el, hogy közel hozzák hozzánk, emberivé tegyék őket: az űrhajós esetében a múltja feltárása a kulcs, az igazgatónőt pedig egy olyan döntéshelyzetbe hozzák, ahol aztán a viselkedése sokat elárul a személyéről. Mindkettőjüknek vannak jó és rossz, szimpatikus és ellenszenves tulajdonságai, és mindketten esendő emberek, így egyáltalán nem kiszámítható a viselkedésük, többször is meg tudnak minket lepni az évad során. Szerencsére a színészeket választottak a szerepekre Sean Penn hatalmasat alakít, különösen Hagerty és a lánya közös, érzelmileg túlfűtött jeleneteiben; Natascha McElhone pedig egy nagyon visszafogott játékkal teszi érdekessé Ingram figuráját.
A karakterorientált sorozat igazi érdekessége egyébként az, hogy nincs antagonistája: nem szerepel benne olyan negatív karakter, aki ellenük szervezkedik, aki le akarná győzni őket.
Hagerty-ék személyes és munkahelyi problémáit is a körülmények okozzák, nem pedig ellenséges személyek. Ettől elképesztően életszagú az egész, hiszen csupa hétköznapi emberi drámát látunk, és nem stilizált figurák küzdelmeit valamilyen gonosz ellenféllel.
Szintén a sorozat realizmusát erősíti az is, ahogyan a futurisztikus technológia megjelenik benne. Semmi olyasmi nem szerepel a The Firstben, ami a mi jelenlegi technológiai fejlettségünkhöz képest nagy ugrásnak tűnne, és az egyes eszközök dizájnja sem nagyon elrugaszkodott. Ráadásul eleve eléggé háttérbe szorul a dolog, és talán csak egyetlen jelenet van, amely konkrétan a jövőbeli technológiának a használatára épít. Egyértelműen csak annyi szerepe van a kevés futurisztikus dolognak a sorozatban, hogy megértessék és elhitessék a nézővel: ez a történet nem 2018-ban játszódik. Közben pedig olyan családi és párkapcsolati problémák merülnek fel, amelyek nagyon ismerősek a modern kor emberének; és a Mars-programmal kapcsolatos politikai színház bemutatása is aktuális témákat feszeget.
A The First tehát arról szól, ami az átlagos sci-fikből kimarad. Akik a műfajt az elképzelt jővőbeli technológia bemutatása és a látványos űrbéli akciójelenetek miatt szeretik, azok csalódni fognak benne – azonban akik szívesen veszik, ha egy tudományos-fantasztikus történetben az általában elhanyagolt emberi tényezőre helyezik a hangsúlyt, azoknak mindenképpen érdemes végignézni a sorozatot.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.