Sorozat

Az új Avatár – Az utolsó léghajlító látványos, de gyengén megírt sorozat lett – Kritika

Újabb élőszereplős adaptációt kapott a Nickeloden kultikus, anime-inspirálta rajzfilmsorozata, az Avatár (magyar alcímén Aang legendája). A mostani, netflixes feldolgozás, az Avatár – Az utolsó léghajlító széria vizuálisan elég közel áll az eredetihez, azonban más tekintetben sajnos messze nem ér fel hozzá. Évadkritika.

Az Avatár – Az utolsó léghajlító egy olyan fantáziavilágban játszódik, amelyben egyes emberek képesek valamely alapelem „idomítására”, azaz kedvükre alakíthatják és használhatják azt. Minden elem köré külön kultúrák is szerveződtek: a Tűz Népe, a Föld Népe, a Víz Népe és a Levegő Népe. Ez a négy civilizáció sokáig békében élt egymással, amiben kiemelt szerepe volt az Avatárnak, vagyis annak a kivételes személynek, aki mind a négy elemmel bánni tud. Aztán egyszer a Tűz Népe élére olyan uralkodó kerül, aki fejébe veszi, hogy meghódítja a világot, és ennek érdekében először az Avatár aktuális, még kiskorú reinkarnációjával, Aanggal (Gordon Cormier) akar végezni. A fiatal fiú megmenekül ugyan, de hosszú időre a jég fogságába kerül, és amikor egy évszázaddal később a Víz Népéhez tartozó testvérpár, Katara (Kiawentiio) és Sokka (Ian Ousley) kiszabadítja őt, már egy háború dúlta világban tér magához. Ahhoz, hogy visszaállítsa a békét, sorban mindegyik elem irányítását el kellene sajátítania, de ez hatalmas kihívás a harcok dúlta világban, nyomában a Tűz Urának fiával, Zukóval (Dallas Liu). Szerencséjére azonban nem kell mindennel egyedül megbirkóznia.

Az élőszereplő sorozat csak a főbb elemeket tartotta meg az Avatár eredeti változatának alaptörténetéből, a cselekményt erőteljesen átírták és megkurtították, de a változtatások többnyire ötletesek.

Mivel több mellékszál kimaradt, rajongóként nyilván bizonyos dolgokat hiányolhat az ember. Például az már előzetesen felháborodást váltott ki a fanok körében, hogy az egyik főszereplő, Sokka szexista hozzáállását kihúzták a sztoriból. Ezzel szemben felmerült az a kifogás, hogy a karakter fejlődésének része volt a nőkkel szembeni előítéletek leküzdése, ezért többek szerint az új változat elvett valami fontosat ebből a figurából. De azt gondolom, hogy ez az állítás vitatható: az eredeti változatban megjelenő szexizmus legalább annyira tekinthető puszta humorforrásnak, mint lényeges karakterjegynek. Összességében elmondható, hogy igazán fontos dolgot – vagyis olyasmit, ami a sztorit alapjaiban, szellemiségében írná át – nem hagytak ki. A világépítés talán a kelleténél kisebb hangsúlyt kapott, de ami a sztori megértéséhez szükséges, az összerakható a látottakból és elhangzottakból.

Azonban hiába lett korrekt a történet tömörítése, maguk a forgatókönyvek sajnos kifejezetten gyengére sikerültek.

A tempót nem igazán tudták eltalálni, és vagy túlságosan elkapkodják a dolgokat, vagy épp ellenkezőleg, felesleges töltelékjelenetekkel lassítják le a cselekményt. A Pilot epizódban például a szükségesnél jóval hosszabb az epilógus, miközben a vízidomítással eleinte még küszködő Katara fejlődése eléggé elsietve, szinte egyik pillanatról a másikra megy végbe a rész közben. Emellett előfordulnak furcsa, logikátlannak tűnő ide-oda ugrálások a cselekményben: Zuko herceg és nagybátyja, Iroh (Paul Sun-Hyung Lee) az Avatar keresése közben időnként mintha teleportálnának a hajójukról a szárazföldre és vissza. Mindennek tetejébe a párbeszédek sokszor elég rosszul megírtak, vannak elég esetlen, esetenként kínos dialógusok a sorozatban. Nehezen lehet megérteni például, hogy miért érezhették szükségesnek beleerőltetni azt a poént, hogy a fejvadásznő June (Arden Cho) „helyesnek” tartja az öreg Iroh-t (különösen annak fényében, hogy Sokka szexizmusa a készítők szerint nem fért bele).

Az Avatár – Az utolsó léghajlító másik nagy gyenge pontja a szereposztás, amit a négy központi karakter esetében sajnos elrontottak.

Ezúttal figyeltek arra, hogy megfelelő etnikumú színészek legyenek az adaptációban – elkerülendő a filmváltozatot ért kritikákat –, azonban a fiatal szereplők kiválasztása más szempontból erősen kifogásolható. Az Aangot játszó Gordon Cormier egész jó abban a néhány jelenetben, amikor az ifjú Avatárt bohókásnak láthatjuk, de a komolyabb, drámaibb részekben elég gyenge a játéka. Kiawentiio és Ian Ousley pedig egyáltalán nem tudják visszaadni Katara és Sokka érzelmi sokoldalúságát, egy-két arckifejezéssel csinálják végig az egész évadot. Egyedül a Zuko herceget megformáló Dallas Liu alakítása meggyőző, viszont ő a megjelenésével, kisugárzásával egyáltalán nem illik ebbe a szerepbe, nem tudja igazán megtestesíteni a rajzfilmsorozatban megismert karaktert. Bár a további szereplőket jól sikerült összeválogatni, a főhősök félrecastingolása teljesen rányomja bélyegét az Az utolsó léghajlítóra.

Ha van az új Avatár sorozatnak erőssége, az a látvány.

A jelmezekkel, helyszínekkel remekül sikerült visszaadni az eredeti képi világot: a figurák és épületek mintha csak a rajzfilmes változatból elevenedtek volna meg. A részletgazdag díszletek és lélegzetelállító tájak mellett pedig külön ki kell emelni, hogy mennyire nagyszerűen animálták az elemek „idomítását” Az utolsó léghajlítóban. Talán a végső nagy csatajelenet az egyedüli, aminek a kivitelezése nem lett az igazi a látványosság tekintetében.

Azonban a vizuális élmény önmagában kevés. Még akkor is, ha rajongóként igazán értékelni tudja az ember azt, hogy a látványvilág a rajzfilmsorozatot idézi. Ugyanis hiába néz ki jól Avatár – Az utolsó léghajlító, ez nem tudja kárpótolni a nézőt rosszul megírt forgatókönyvért és a főszereplők gyenge alakításaiért. Az M. Night Shyamalan-féle mozifilmes változatot sok bírálat érte – ahogy azt retrospektív kritikánkban is írtuk, nem feltétlen megérdemelten –, de azt mindenképp el kell ismerni, hogy annak a verziónak volt egy egyértelmű íven mozgó, kerek története, és nem volt tele kínos dialógusokkal – ellentétben ezzel a sorozattal. Ami tehát a One Piece esetében sikerült, az Avatárral már nem jött össze a Netflixnek. 

6 /10 raptor

Avatár - Az utolsó léghajlító (1. évad)

Avatar: The Last Airbender

kaland, fantasy
8 epizód
Premier: 2024.02.22.
Showrunner: Albert Kim
Csatorna: Netflix

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.