Könyv

Drakula gróf köpenyét magunkra öltve eredhetünk Lugosi Béla és Gary Oldman nyomdokaiba

Jonathan Green új lapozgatós könyvében, A Drakula – A vámpír átkában, egy jól ismert, mégis újszerűen tálalt kalandra hív meg minket: vámpírvadászként a több száz éves Drakula gróf nyomába eredhetünk, hogy a vérszívó sötét mesterkedéseinek véget vessünk. A magyar közönség az ACE játékkönyvsorozat legújabb kötetét a Chameleon Comix kiadásában olvashatja.

Drakula vagyok; legyen üdvözölve házamban, Mr. Harker!

– invitál be otthonába egy hajmeresztően különös, excentrikusan öltözött, román férfi. Egy tátongóan üres kastélyban vagy, idegen földön. Kint farkasok üvöltenek, mire vendéglátód csak annyit szól elmélázva: „Hallga, az éjszaka gyermekei! Micsoda zene telik ezektől!” Itt már az ember elkezd azért szkeptikus lenni ezzel az egész üzleti úttal kapcsolatban, ráadásul felszínre bukik a megbánás is, hogy nem kért a főnökétől veszélyességi pótlékot érte. És ez csupán az egyik karakter cselekményszálának egy mozzanata volt. A játékélményt sokrétűbbé teszi az a lehetőség, hogy a könyv négy karakterrel is játszható: az ügyvéd Jonathan Harkerrel, az ő menyasszonyával, Ms. Mina Murray-vel, valamint az elmegyógyász Dr. John Stewarddal. Ha Drakulával és csatlósaival vennénk fel a harcot, három vámpírvadász közül is választhatunk, akivel a küldetést végre kívánjuk hajtani. Ha pedig igazán gonosz formában érezzük magunkat, akár magának Vlad Tepesnek, a „Karóbahúzónak” is a bőrébe bújhatunk, hogy pokoli terveinek megvalósítására kísérletet tegyünk egy hátborzongató, ám a többitől merőben eltérő kaland erejéig.

A Krampusz éjszakája szerzőjének legújabb játékkönyvét a gótikus irodalom egy kiemelkedő alakjának, Bram Stokernek a történetei ihlették, de nem követik pontról pontra az általa megalapozott lore-t, amelytől már Francis Ford Coppola 1992-es filmadaptációja is eltért. Hogy néhány lényeges eltérést kiemeljek: míg a Vámpír átkában Drakula történetszála 1462-ben kezdődik, amikor II. Mehmed lerohanja Havasalföldet, az eredeti műben a gróf nem azonos a kegyetlen III. Vlad Tepes havasalföldi fejedelemmel – bár hajlamait tekintve nem kevésbé vérszomjas. A vámpír átkában Drakula „életét” így már egészen a korai időkből nyomon követhetjük, míg a többi karakter cselekményszála értelemszerűen csak 400 évvel később kapcsolódik be a történetbe. Amiben viszont hasonlít az eredeti könyvhöz a lapozgatós változat, az az, hogy bővelkedik a naplóbejegyzésekben és a levélrészletekben. Ennek a játékmenetre is hatása van: valahányszor ugyanis egy naplórészlethez érkezünk, gyógyulhatunk.

Fel fog tűnni azoknak az olvasóknak, akik a klasszikus Kaland, Játék, Kockázat sorozat kiadványaihoz szoktak hozzá, hogy

A Drakula – A vámpír átka egy sajátos szerkezettel, kevésbé monoton döntési pontokkal, és olvasmányosabb szöveggel rendelkezik.

Nincsenek benne végtelen hosszúságú folyosók, melyeken a lehetőségeink annyiban merülnek ki, hogy balra, vagy jobbra nyitunk-e ki egy ajtót, és a később hasznosnak bizonyuló tárgyak is elég könnyen felismerhetőek. Nem meglepő módon, ha például egy vámpír kastélyába készülünk, és felajánlanak nekünk egy kereszt alakú függőt, azt nem őrültség elfogadni.

Ami a döntési pontokat illeti, a vámpírvadászok esetében nehéznek találtam megállni, hogy ne a kockázatosabbnak tűnő, de érdekességekkel kecsegtető lehetőségeket válasszam, hiába mantráztam magamnak: aki kíváncsi, hamar megöregszik! A sokkötetes lapozgatós tapasztalatomnak hála, az ujj-otthagyós technikával gyorsan kontrollzézni tudtam a zsákutcába vezető döntéseimet.

A műfajban kiemelkedőnek számító, választékos és korhű nyelvezettel megfogalmazott szöveget Jonathan Green mellett Kemenes Iván fordítónak köszönhetjük. A szerzőt hat másik Fighting Fantasy könyve mellett ismerhetjük még a Games Workshop Black Library divíziója által kiadott könyvei kapcsán is, melyek a Warhammer Fantasy Battle, Warhammer Age of Sigmar és a Warhammer 40,000 univerzumokban íródtak. A lapozgatós könyvek és a Fighting Fantasy sorozat hátteréről, valamint a KJK magyar fénykoráról és reneszánszáról ebben a cikkünkben írtunk.

A játékmenetet az ACE többi kötetével szemben is egyedivé teszi az, hogy bármely vámpírvadászt válasszuk is, menet közben többször lesz lehetőségünk közöttük váltani.

Tehát, ha például Mr. Jonathan Harkerrel kezdtük el játszani a kalandunkat, bizonyos döntési pontoknál átválthatunk Miss Mina Murray történetszálára is, hiszen ezek nagyrészt átfedésben vannak, ugyanakkor nem azonosak. Ilyenkor arra érdemes figyelni, hogy mindig az aktuális szereplő karakterlapját vegyük figyelembe, különösen a képesség próbáknál és a harcoknál. A vérpontok és a kódszavak azonban közös lapra kerülnek.

A játék során vérpontokat gyűjthetünk. Ez lehet áldásos, vagy nem éppen örömteli, attól függően, hogy a vámpírvadászok egyikével, vagy Drakulával játszunk. Hiába: „A vér az élet!” Ha a vámpírvadászokkal játszunk, a vérpontok lényegében a Drakulával és szövetségeseivel történő találkozások során elszenvedett sérüléseket jelzik. Ha túl magas az összegük, az rontja a túlélési esélyeinket a fontos döntési pontoknál. A vámpírok hercege számára azonban ez a mérőszám a tapasztalati pontjainak felel meg, ami alapján szintlépésre lesz jogosult ezek növekedésével.

Az iszonyat pontjaink növekedésével egyre nagyobb eséllyel eshetünk valamely sötétben ránk leselkedő fajzat áldozatául. Minden egyes alkalommal, amikor egy megrázó szóbeszédet hallunk, vagy valami kísérteties jelenetnek leszünk tanúi, ezek összege nőni fog. Ezt azonban lehetetlen elkerülni, hiszen ahogy haladunk végig a kalandon, úgy óhatatlanul is érnek minket olyan embert próbáló események, melyek hatására apránként egyre közelebb kerülünk az őrülethez; azaz Bram Stoker szavaival élve:

Az ember akkor érti meg, mi az iszonyat, ha szembe találja magát vele.

A kódszavak pedig azt jelölik, hogy milyen élmények, és információk birtokába kerültünk utunk során, mert ezek bizonyos döntési pontoknál előnyhöz juttatnak minket.

A Drakula – A vámpír átka remek élményt nyújthat azoknak is, akik most kóstolnak bele először a lapozgatós könyvekbe, és azoknak is, akik hard-core játékosok, hiszen a kaland nem igényel előzetes ismereteket, de a régi, Ian Livingstone és Steve Jackson által jegyzett könyvekhez képest újszerűen hat. A sötét, őszi esték beálltával pedig adja is magát, hogy belehelyezkedjünk egy izgalmas, vérfagyasztó történetbe.

 

9 /10 karóbahúzó raptor

Drakula – A vámpír átka

Dracula - Curse of the Vampire

Szerző: Jonathan Green
Műfaj: kalandkönyv
Kiadás: Chameleon Comix, 2023
Rajzoló: Hauke Kock
Fordító: Kemenes Iván
Oldalszám: 608

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.