Nemrég új játékos szállt be a hazai nézőkért vívott streamingharcba: a SkyShowtime indulásával itthon is hozzférhetővé válltak a Viacom csoport filmjei és sorozatai. A felületnek ugyan vannak még hiányosságai mind technikai, mind tartalmi szempontból, de a szemfüles tartalomböngészők bizony csemegékre is akadhatnak. A Nem leszel egyedül (You Won’t Be Alone) a tavalyi év egyik legkülönlegesebb hangulatú arthorrorja, ami elsősorban a filmcsemegékre éhes ínyenceknek kedvez.
A Nem leszel egyedül eléggé egyedül van
A Nem leszel egyedül szokatlanságát és egzotikumát már származása is fokozza. Nem lepik el ugyanis a mozikat a macedón alkotások, pláne nem a horrorok. Az észak-macedóniai származású, de Ausztráliában nevelkedett Goran Stolevski által írt és rendezett film jóformán az ország első alkotása a műfajban. Persze nem vegytiszta vérfagyasztó, hátborzongató és formulaszerű zsánerfilmről van szó a Nem leszel egyedül esetében.
Stolevski filmjében megpróbálta ötvözni az európai művészfilmes iskola szenzitivitását a környék népmesei hagyományaival.
Ennek eredményeként pedig egy olyan mű jött létre, ami sokkal több érdekességet tartogat a művészfilmek kedvelőinek, mint a horrorrajongóknak. Mert nem elsősorban elborzasztani, megijeszteni vagy félelmet kelteni akar. A Nem leszel egyedül sokkal inkább tűnik egy olyan költői merengésnek, amiben az emberi élet számos aspektusa előkerül. Mivel tematikailag kicsit sokat akar markolni, sajnos jogosan tűnhet fókuszálatlannak is.
A történet egy újdonsült anyuka és egy boszorkány találkozásával kezdődik a 19. századi Macedóniában. A farkasevő asszonynak is nevezett Maria (Anamaria Marinca) magával akarja vinni a csecsemőt, ám anyja sikeresen kilobbizza, hogy inkább várják meg, amíg a kislány 16 éves lesz. Maria belemegy az üzletbe, ám ahogy az a népmesékből már nagyon jól ismert, az ördög pajtásaival kötött paktumokat nem lehet megszegni, és nagy árat fizet, aki mégis megpróbálja. Az alakváltó boszorkány el is jön beváltani ígéretét, ám az anya természetesen nem akarja odaadni az eddig egy barlang elszigeteltségében tartott lányát. Maria mégis magával ragadja Nevenát (Sara Klimoska), akit elkezd kitanítani a balkáni boszorkányok fortélyaira.
Nevena számára pedig rengeteg csodás felfedezést rejt az erdőben, majd falvakban történő bolyongás. A sziklabarlang sivársága után egy falevél, a fodrozódó víz, a női társaság, és a másik nem is az élet legnagyobb csodáiként csapódnak le. Maria azonban nem nézi jó szemmel, hogy kiszemelt tanítványát jobban érdeklik az emberi csodák, mint a vajákos élet. A Nem leszel egyedül központi konfliktusa tehát inkább legvilágnézeti, és az eltérő női tapasztalatokból táplálkozik.
Lassan járj, tovább szenvedsz
Goran Stolevski kifjezetten lassú történetmesélése még a legtürelmesebb filmkedvelők figyelmét is próbára teheti. A két boszorkány utazásának kezdete sokkal inkább egy természetfilmre, semmint egy horrornarratíva bevezetésére emlékeztet. Stolevski vizuális tettestársa, Matthew Chuang operatőr dokumentarista stílusban követi a nőket, és nagyban támaszkodik az észak-macedón tájak gyönyörűségére. A Nem leszel egyedül lényűgöző vidékének képeit gyakran szakítja meg egy-egy falevélről, csobogó vízről készült, viszonylag hosszan kitartott közeli felvétel. Ezek elsősorban Nevena külvilágra történő rácsodálkozását hivatottak kifejezni. A lány töredezett, roncsolt nyelvhelyességgel előadott narrációja is jelzi, hogy az elzártság miatt szinte semmi tudomása nincs a világról.
Néhol kicsit olyan, mintha egy afáziás David Attenborough által narrált szürreális természetfilmet néznénk.
A Nem leszel egyedül így lényegében egy hosszúra nyúlt, költői filmetűdre hasonlít. Ha pedig erről a jellemzésről valakinek egy tipikus fesztiválfilm jut az eszébe, talán az sem jár távol a megoldástól.
Nevena kíváncsiságát és folyamatos meglepődöttségét még naivitásnak is túlzás nevezni. Valóban arról van szó, hogy egy újszülöttnek minden vicc új. Hamar rákényszerül Maria átalakuló praktikájának elsajátítására, ha életben akar maradni, ez pedig nem működik némi vérontás nélkül. A Nem leszel egyedül pedig szerencsére meglepően jó vérengzéseket vonultat fel a horrorisztikusabb népmese hangulat fenntartásának érdekében. Persze egyáltalán nem esik túlzásba, így gore-parádéra nem érdemes számítani. A fiatal lány utazása így nemcsak fizikai, de belső tanulmányútnak is felfogható, ahogy mások alakjába bújva ismerkedik meg a világgal. Ám a tapasztalatok nem mindig csodálatosak. Épp úgy kénytelen szembesülni a világ kegyetlenségével is.
Horror, hol nem volt
Nevena egyik áldozata Bosilka, akit Noomi Rapace alakít. A színésző sokszínűségét jól jelzi, hogy ugyanúgy képes helyt állni hollywoodi szuperprodukciókban (Prometheus), mint B-kategóriás zsánerfilmekben (A Fekete-rák hadművelet), és bizony művészfilmekben is (Bárány). A Nem leszel egyedül epizódszerepében is nagy valószínűséggel azért volt rá szükség, hogy hírnevével is legitimálja a produkciót. De ha már itt van, egy valóban erős alakítást nyújt, ami ténylegesen hozzáad a film értékéhez. Ugyanakkor szerencsére végig van annyira erős a színészi gárda, hogy nem pusztán rajta múlik a film sikere. Bosilka Nevena anyjához hasonlóan újdonsült anyuka, ám a lány nem a csecsemőt viszi magával, inkább Bosilka helyébe lép.
Rajta keresztül nemcsak a női sors szomorúságával, és a patriarchális elnyomással szembesül, de a falu asszonyainak társaságában felfedezi a társas lét örömeit.
Alakváltóként a másik nem tapasztalatait is megélheti, de végül egy kislány testét magára öltve állapodik meg. Maria persze folyamatosan követi Nevana útját, akinek merőben más tapasztalatokat szánt a sors, ezért nem is értheti, Nevena miért vágyik annyira az emberi létre. Stolevski viszont a film nagyjából két órájában megpróbálta megadni a választ. Tűnjön bármilyen nehéznek is az élet, gördítsen bármilyen akadályt az ember elé, a csalódások után is mindig van miért élni.
Szigorúan horrorfilmként kezelve sokan nem fogják megtalálni benne a számításaikat. Akik azonban nyitottak egy zsánerkereteken felülemelkedő lassú, egzisztencialista elmélkedésre ösztönző gyöngyszemre, azok ne habozzanak belevágni.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.