Az igaz történetek a legkívánatosabb történetek Hollywoodban – a második a szellemi tulajdonon alapuló történetek után. De mi a dinamikája egy igaz történet elmesélésének? És mekkora szabadságot élvez a forgatókönyvíró, amikor kreatív szabadságot kell vállalnia ezeken a történeteken belül?
Az igaz történeten alapuló filmek forgatókönyvének négy különböző típusa van
Mind a 4 forgatókönyv típusnak megvannak a maga szabadságai, korlátozásai, korlátai és előnyei.
1. Valós történeten alapul
Ha olyan filmet írnak, amely igaz történeten alapul, az elvárások szerint a forgatókönyvben bemutatott karakterek, történetszálak és a jelenetek többsége elsősorban valós eseményeken alapulnak.
Vannak bizonyos kreatív szabadságjogok, de a forgatókönyvben szereplő legtöbb ábrázolás azon alapul, hogy valójában mi és hogyan történt.
Az olyan filmek, mint a Schindler listája és az Apollo 13 kiváló példái az olyan forgatókönyveknek, amelyek mindent megtettek az igaz történetek ábrázolásáért.
Az írók és a filmesek nagy mértékben igyekeztek megragadni az igazságot, lehetővé téve a kreatív szabadságjogok érvényesítését:
- A párbeszéd
- Valós emberek összevonása filmes ötvözetként
- Az események sorrendje
- Az olyan események és személyek kizárása, amelyek a valós történet részét képezték
Mindez azért történik, hogy az igaz történetet egy filmes médium keretein belül ábrázolják.
Összességében a filmben vagy sorozatban bemutatott történet a lehető legközelebb áll a való életben történtekhez, miközben lehetővé teszi a forgatókönyvíró számára, hogy filmes, drámai és lenyűgöző narratívát építsen fel. Ez az, ami megkülönbözteti ezt a típusú filmet vagy sorozatot a dokumentumfilm-sorozatoktól.
2. Egy igaz történet „IHLETTE”
Az igaz történet ihlette megközelítés nagyobb mozgásteret biztosít a forgatókönyvíróknak a tények megismerésében, lehetővé téve, hogy átvegye a valós történetet, és a legjobb moziélménynek tűnővé alakítsa.
A történetet egy valós személy (vagy embertípus) konkrét története ihlette, de több kreatív szabadságot is megragadnak. És néha a forgatókönyvíró, a stúdió vagy a produkciós cég a történet bizonyos elemeire akar összpontosítani, és ezeket a fókuszált elemeket fogja használni annak meghatározására, hogy a történet merre haladjon, és mit mondanak és csinálnak a szereplők.
Érdemes lehet:
- Összpontosítson az igaz történet vidámságára.
- Koncentrálj az igaz történet drámájára.
- Koncentrálj az igaz történet cselekményére.
- Összpontosítson az igaz történet borzalmára.
3. Valós események „ALAPJÁN”
Itt lemondunk az igaz történet címkéről, és ehelyett egy valós eseményre összpontosítunk – ami alapvetően azt jelenti, hogy egy történelmi eseményt veszünk, és egy történetet hozunk létre belőle, elsősorban kitalált központi szereplők felhasználásával.
A nevek, személyek, helyszínek és történések a történelmi esemény keretein belül kitalálhatók. És igen, a Hollywood és a közönség által annyira kedvelt igaz történetek kívánatos aspektusának fokozása érdekében történetét történelmi személyekkel és eseményekkel is feltöltheti – általában figuraként használja őket, hogy tovább legitimálja az igaz esemény(ek)ről szóló elbeszélést.
A Titanic című romantikus film ennek az elsődleges példája, bár a „valós eseményeken alapuló” kifejezést a film marketingjeibe beleértették, és soha nem használják igazán.
Mindenki ismeri a Titanic elsüllyedésének történelmi eseményét. És bár rengeteg valós ember volt, akivel James Cameron írhatott volna egy „igaz történeten alapuló” forgatókönyvet, úgy döntött, magára az eseményre összpontosít, miközben megengedte neki, hogy alkotása kitalált karaktereit felhasználja.
Ez lehetővé tette számára, hogy teljes ellenőrzést gyakoroljon a karakterábrázolások, a történelmi eseményen belüli mini-események és az elmesélni kívánt történet átfogó narratívája felett.
Nem létezett Jack Dawson, Rose Dewitt Bukater, Cal Hockley vagy Brock Lovett. Nem létezett az óceán szíve gyémánt nyaklánc sem, amely elveszett a tengerben, amikor a Titanic elsüllyedt.
Cameron azonban elég bölcs volt ahhoz, hogy sok valós karaktert felhasználjon a forgatókönyvben, hogy legitimálja a Titanic történetét, amelyet el akart mondani. De a forgatókönyvben figurákként használták őket, Molly Brown pedig olyan közel állt ahhoz, amit egy valós személy kidolgozott ábrázolásaként kaptunk.
Ha léteztek volna olyan karaktertörténetek, mint amilyeneket Jack, Rose, Cal és Brock esetében láttunk, a forgatókönyv az „Ihlet egy igaz történet” kategóriájába tartozott volna.
Ehelyett James Cameron:
- A történelmi eseményre összpontosított
- Kitalált karaktereket hozott létre főszereplőként és antagonistaként
- Történelmi karaktereket használt a történet történelmi legitimitásának hangsúlyozására
De amikor egy forgatókönyvet egy tényleges eseményre „alapít”, az elsődleges cél az, hogy az eseményt a lehető legpontosabban ábrázolja – jóllehet elsősorban kitalált karakterek használatával.
4. Valódi események ispirálta
A forgatókönyvekben nem annyira laza az „igaz” kifejezés, mint az Igaz események által ihletett történeteknél. Ezek a forgatókönyvek egy valós eseményt írnak le, és egy filmes történetet mesélnek el szinte minden kitalált karakterrel és kitalált makroeseménnyel.
A filmben egyetlen szereplő sem valós személyeken alapul. Mind kitalált – akárcsak a filmben bemutatott események. De a történetet és a szereplőket valós eseményei ihlették.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.