Film

Fűző filmkritika – Sissi bemutat mindenkinek

Erzsébet, Ausztria és Magyarország császárnéja lélegzetét visszatartva fekszik fürdőkádjában a víz alatt, miközben szobalányai aggódva számolják a másodperceket.  Így indít Marie Kreutzer, osztrák rendezőnő filmje, amely egy fiktív életrajzi dráma Erzsébet császárné életéről. 1877-ben járunk, Erzsébet betölti a 40. életévét, így hivatalosan is öregnek számít. A gyönyörű és akaratos császárné nehezen szembesül az idő múlásával, az udvari szerep és társadalmi elvárások fojtogatóvá válnak számára. A Fűzőben nem törik meg, sőt – képletesen és ténylegesen – bemutat mindenkinek. Férjének, az udvarnak, az életnek.  Spoilermentes kritika.

Ebben az évben nem szenvedtünk hiányt a fiktív életrajzi drámákban: először az Elvis, aztán a Szöszi próbálta újszerűen, tabukat döntögetve bemutatni Elvis Presley és Marylin Monroe életét. Híres uralkodónők és hercegnők életéről is születtek hasonló filmek korábban, mint például Sophia Coppola szemet gyönyörködtető filmje, a Marie Antoinette vagy Diana hercegnőről szóló Spencer. Valamennyi alkotásra igaz, hogy a történet a sztárok és uralkodók látszólag csillogó és pazar élete mögé pillantott be, és megmutatta: bizony nekik is megvoltak a maguk harcai és traumái. Sissi császárnéról rengeteg film és sorozat készült, így jogos a felvetés, mi többet mondhat Marie Kreutzer filmje? A korábbi művekben a romantikus és idealizált Sissi császárnő képe helyett a Fűző nem akarja tökéletesnek ábrázolni az uralkodónőt.

Hibáit és erényeit egyaránt kiemelve, humorosan vagy épp nyomasztóan mutatja be a sokak által imádott uralkodónő nehézségeit és félelmeit.

Erzsébet negyvenedik születésnapját betöltve nehezen szembesül azzal a ténnyel, hogy megöregedett. Fia, Rudolf trónörökös felnőtt és Prágába küldik katonai kiképzésre, legkisebb gyermekével, Mária Valériával nehezen találja a hangot. Első gyermeke, Zsófia elvesztését sem tudta teljesen feldolgozni. Férje, Ferenc József császár sokat van távol, és gyakran mutatkozik fiatalabb nők társaságában. A császárné az udvarban betöltött reprezentatív szerepét unja, szeretné, ha férje bevonná a politikai döntésekbe. Folyamatosan ki van téve a pletykáknak, környezete azt is figyeli, hízott-e, vagy még mindig ötven centiméteres-e a derékbősége.

A film jól ábrázolja Erzsébetre helyeződő nyomást. Való igaz, hogy nagyon szigorú diétával és folyamatos testedzéssel tartotta fitten és karcsún magát (a fürdőkádas jelenet is állóképességének edzését mutatja be) és gyönyörű haját is rendszeresen fodrász tartotta rendben.

Tulajdonképpen alakja és diétája volt az egyetlen, amelyet befolyásolni tudott.

Fia távozása az udvartól és férjétől való elhidegülés szintén megviselte. Állítólag Ferenc József gonorrhoeával is megfertőzte, amelyet kezdeti fázisban nem tudtak megkülönböztetni a szifilisztől, ezért arzénnal kezelték Sissit. Emiatt lehetett, hogy fogai egyrészét hamar elvesztette. A filmben ugyan arzén nincs, de heroin igen; meglepő módon orvosa a hangulatváltozásaira heroint javasol. (A heroin egyébként 1900-as évek elején terjedt csak el.)

Remekül eltalált és szívfacsaró jelenete a filmnek, amikor Erzsébet azt mondja, önmagáért szeresse őt valaki, és nem azért, mert szép, vagy mert mindenre csak bólogat. Megvan mindenről a véleménye, és nem is rejti véka alá a családja előtt.

Makacs, konok, sokszor gyerekes, mégis szerethető és tiszteletre méltó nőt ábrázol a történet, és épp emiatt lesz olyan jó alkotás a Fűző.

Vicky Krieps már a Fantomszálban is fantasztikus volt, és ebben a filmben is bebizonyítja, milyen kiváló színésznő. A film kedvéért megtanult vívni és lovagolni, és a Fűzőben nemcsak franciául beszél folyékonyan, de magyarul is szépen artikulálva, minimális akcentussal beszél. Alakításában Sissi egy esendő, hús-vér nőként elevenedik meg, aki büszke és elveszett egyszerre. Florian Teichtmeister szintén nagyszerűen alakítja Ferenc Józsefet, Krieps és közte remekül működik az összhang. A kettejük közti feszültségeket, viharos kapcsolatukat néha humorosan, néhol szívfacsaróan mutatja be a film. Aaron Friesz Rudolf hercege érzékeny, édesanyjával közös jelenetei érzelmesek és szépek. Lengyel Tamás is feltűnik egy cameo kedvéért, mint a legendás Andrássy gróf.

A filmben a fiktív elemek is jól működnek. Sissi saját arcképével díszített bögréből iszik, vagy megengedi, hogy egy különleges francia fiatalember filmre vegye (ugyan ekkor még nem találták fel a mozgóképet). Ferenc Józsefnek mű pofaszakálla van, az udvari muzsikus pedig a „As Tears Go By” Rolling Stones számot játssza hárfán. Humor és irónia eszközei ezek az apróbb elemek, mégsem lógnak ki a filmből. Leginkább görbe tükröt mutatnak a Sissiről és Ferenc Józsefről kialakult romantikus elképzeléseknek, finom humort csempészve ezzel a jelenetekbe. A modern dalok klasszikus zenei feldolgozásai népszerűek manapság, és a lázadó császárné udvartartásához jól is illett a Rolling Stones feldolgozás.

A film második felében Kreutzer egy olyan befejezést képzel el Erzsébet császárné számára, ahol nem nyomasztják tovább az elvárások és nem érik további traumák.

Sissi fellázad, felvállalja önmagát a családja előtt és azt, hogy nem akar többé a mások által meghatározott elképzelések szerint élni. A fűző szorítása enged, és szabadabb nő lesz. A film lezárása különös, az én ízlésemnek túl modern, de mindenképp felszabadító. A császárné egy modern hajó fedélzetére szállva utazik az olasz partok mentén, majd mászik ki a hajó orrába, hogy aztán onnan rugaszkodjon el a végzete felé. A modern környezet nem illik az addig megismert kopottas, régimódi helyszínek közé, és emiatt a jelenet is kilóg a filmből. A hangulata ugyanakkor egyszerre meghökkentő és derűs. A stáblista alatt pedig Sissi önfeledt táncát láthatjuk Soap&Skin Italy c. dalára.

A helyszínek, kastélyok gyönyörűek, és érdekes módon a legtöbb helyszínt nem próbálták meg retusálni, vagy jobb állapotban lévő palotákat keresni a forgatáshoz. Málló vakolatú kastélyokat és gazzal benőtt régi úszómedencéket láthatunk, de ez jól áll a filmnek. A kosztümök szintén szemet gyönyörködtetőek.

A Fűző egy bátor és inspiráló alkotás, amely a korábbi romantikus elképzelésekkel szakítva egy okos, bátor, akaratos császárnő képét tárja elénk. Sissi a császári udvar nehéz és rideg világában is megőrzi méltóságát, és képes önmaga maradni. Nem tudjuk ezért nem csodálni.

8 /10 pofaszakállas raptor

Fűző

Corsage

életrajzi dráma
Játékidő: 113 perc
Premier: 2022.október 20.
Rendező: Marie Kreutzer

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Eleinte könyvekről írtam a magam szórakoztatására, a sorozatkritikák később jöttek. Szeretek elmerülni a könyvek, filmek és sorozatok világában, egy jó történeten napokkal később is szoktam merengeni. Mindenevő vagyok, de a sci-fi és fantasy varázsol el igazán.