Film

5+1 Disney gonosz, akik horrorfilmben is megállnák a helyüket

A Disney+ indulásának alkalmával úgy gondoltuk, itt az ideje egy kis nosztalgiának, hiszen mindannyian meséken növünk fel, akár akarjuk, akár nem. Mivel mindenhonnan a mesehősök csorognak, úgy gondoltuk számot vetünk a gonoszok felett, és röviden kielemezzük, kik azok a karakterek, akik durván félelmetesre sikerültek. Mese karakter ide vagy oda, érdemes kicsit jobban belegondolni ezeknek a gonoszoknak a valódi szerepébe, és felrántani a zenés betétdalok mögé rejtett kegyetlenséget. Lássuk, kik kerültek a mi listánkra! 

Gyere el a Raptorsimogatóba és írd meg kommentben, hogy te melyik Disney gonosztól paráztál a legjobban! 

Hófehérke és a hét törpe: Gonosz királynő

Walter Disneyék a cég történetének legeslegelején se sajnálták a gonoszságot főgonoszaikból. Az 1937-es Hófehérke és a hét törpe rajzfilm méltán emblematikus karaktere a Gonosz királynő annak minden szépségével és ördögiségével. Olyan szinten ikonikus, hogy az AFI (Amerikai Filmintézet) megválasztotta minden idők legemlékezetesebb gonoszának is. Nem is csoda, hiszen bőven van a rovásán: puszta féltékenységből cseléd sorsba kényszeríti az amúgy királylány mostohalányát, és amikor annak udvarlója akad, előre megfontolt gyilkosságot tervez ellene, bérgyilkosnak pedig a vadászt küldi. Később pedig saját magát csúnyítja meg, csak hogy megmérgezze Hófehérkét egy almával! Ennyi machinát és galádságot ki is nézne ki egy határozott és gyönyörű királynőből! Azért elég sokan, és erre Disney animátorai nagyon is ügyeltek. Az először komikusnak és pufinak szánt mostohából fokozatosan vált femme fatale Albert Hurter rajzai nyomán, megidézve a 20-30-as évek vonzó, de veszélyes női alakjait. Ennek teljes ellentéte (vagy tényleges énjének lelepleződése) az európai népmesékből ihletődött banya a bibircsókjaival, hatalmas orrával, lyukas fogsorával és csontig hatoló nevetésével – amivel biztos mindenkit a takaró alá ijesztett gyerekkorában. Ám a Királynő minden gonoszságának tragédiája, hogy akárhogy is küzdött azért, hogy csak ő legyen a legszebb e vidéken, mégis csúnya testben kellett végeznie. Ahelyett, hogy elment volna Freudhoz megtudni, milyen jó kis komplexusra vezethető vissza féltékenysége. Ugyanis a Királynő és Hófehérke közti konfliktusban felfedezhető a nárcisztikus szülő gyengesége, aki gyermekében saját elmúlását véli felfedezni.

Anasztázia: Rasputin

Rasputin az a fajta megalomán sötét varázsló, aki tökéletesen beleillik az 1900-as évekbeli zord Oroszországba. Nemcsak kinézete félelmet keltő, hanem önimádata is, az alvilág lényeivel köt szövetséget egy merénylethez. 1916-ban megpróbálja kiirtani az egész Romanov családot, nem kímélve az akkor még csak gyermek Anasztáziát. A kislány megmenekül, azonban tíz évvel később Rasputin ismét az életére tör újult sötét mágiával és démonokkal felfegyverkezve. Minden gonoszságával és gyilkos ösztönétől vezérelve próbálja meg többször is a halálba taszítani a lányt. Attól sem riad vissza, hogy belemásszon Anasztázia fejébe és olyan álmokat teremtsen, amelynek köszönhetően a lány önként és nevetve vonulna a biztos halálba. A folyamatos kudarcot a sötét varázsló már képtelen elviselni, így egy csellel, saját kezűleg tör az örökös életére, hatalmas pusztítást végezve a Szajna feletti Sándor -hídon. Rasputin végül a saját szövetségesei a démonok karmai által leli halálát. Rasputin lényegében egy olyan megalomán terrorista, aki hajlandó a téveszméiért a pokollal is szövetkezni és a gyermekgyilkosságtól sem riad vissza. Hatalmát az alvilág démonainak irányításával demonstrálja, majd amikor büszkesége és önimádata csorbát szenved puszta kézzel kíván véget vetni a lány életének. Egy percig sem kételkedik sikerében, erre pedig saját kárhozatát is képes volt feltenni. 

Az oroszlánkirály: Zordon

Az éjfekete sörényű trónbitorló egyértelműen a leggonoszabb a Disney összes főgonosza közül. Igazi manipulatív szociopata, akinek nem elég egyszerűen az uralkodást megszereznie, az is fontos neki, hogy beletaposson a főhős lelkébe. Zordon egyszerűen megölhette volna Simbát az édesapjával együtt, de ő inkább végignézette egy védtelen kisgyerekkel az apja halálát, hogy Simba bűntudatára építve keltse benne azt az érzést, hogy ő tehet a tragédiáról. Ez a pszichológiai kínzás nem volt szükséges Zordon trónra jutásához, talán csak szórakoztatta magát saját ördögi zsenialitásának mámorával. És pont ez az önelégültség lett a veszte is, hiszen Simba visszatért, hogy visszavegye, ami az övé.  E sebhelyes diktátor nem véletlenül ennyire ijesztő; Zordon irodalmi és valós történelmi személyek keveréke. Az oroszlánkirály cselekménye Shakespeare Hamletjén alapszik, így Zordon karaktere megfeleltethető Claudiusszal, aki megmérgezte a testvérét, hogy király lehessen. Zordon figuráját továbbá Adolf Hitler is inspirálta, ahogy a popkultúra legijesztőbb főgonoszait, pl. Voldemortot vagy Darth Vadert is. Ez a kapcsolódás a náci katonák módjára tökéletes alakzatban masírozó hiénák képében egyértelműen felfedezhető. 

A Notre Dame-i toronyőr: Claude Frollo

Gyerekként talán fel sem lehet fogni, hogy mennyire komplex és sötét karakter Claude Frollo bíró, A Notre Dame-i toronyőr „gonosza”. A párizsi igazságminiszter Quasimodo nevelője lesz, miután gyakorlatilag meggyilkolja anyját: a babára azt hiszi elsőre, hogy lopott áru, ezért üldözőbe veszi, majd kivégzi a nőt. Első reakciója, hogy a kútba dobná a szerencsétlen csecsemőt, de végül vezeklésként arra kényszeríti felettese, hogy nevelje fel. Az ördögi bíró egyébként mélyen gyűlöli a cigányokat, és élete jelentős részében kiírtásukon ügyködik, ugyanis minden problémának az okát bennük látja. Hatalma és korrupciója mellett egy vallási fanatikus extremista, aki Isten akaratának álcája alatt követi el atrocitásait. Önellentmondásosan beleszeret Esmeraldába is – már ha lehet ezt szeretetnek nevezni –, és a film egyik dalában arról énekel, hogy ha nem teheti magáévá, inkább haljon meg a lány. Fizikai és lelki bántalmazó, mester manipulátor, a vakbuzgóság, a kéj és a hatalmi visszaélés fura egyvelegeként kétségtelenül a Disney egyik legösszetettebb, és egyben legnyomasztóbb figurája. 

Jégvarázs: Hans

A Jégvarázs azon kevés Disney mesék közé tartozik, ahol a lány vagyonosabb a kiválasztott fiúnál. Anna egy szerelem után vágyódó tinilány, aki elzártsága miatt is könnyű célpont az olyan férfiak számára, mint Hans. A történet elején nemcsak a lányt, hanem a nézőt is megtéveszti segítőkész viselkedésével. Hans minden anya rémálma, aki kihasználja Anna gyermeki ártatlanságát, tapasztalatlanságát, naivitását, és kölcsönös szerelembe vetett hitét. Bár testileg nem használja ki a lányt, de haszonszerzés céljából mindenkit megtéveszt. A barkós pasas akkor veri ki a biztosítékot a néző agyában, amikor a haldokló Annát szerelmes csók helyett gúnyos és lenéző módon magára hagyja meghalni. Mi több, elindul kinyírni az átvert lány nővérét, ami gyermeki szemmel nézve is előre megfontolt gyilkosság a másik cserbenhagyásos mellett. Amilyen kevés szerep jutott Hansnak a Jégvarázsban, annál súlyosabb tettek varrhatóak a nyakába még akkor is, ha a sztori boldog véggel zárul. Legkisebb gyereknek lenni szívás, és bár kétszáz forintért is öltek már embert, nemhogy egy királyságért, sehogy sem tudjuk őt sajnálni. 

+1. 101 kiskutya:  Szörnyella

Kölyökkutyák lenyúzott teste árán képzeli el álmai dalmata mintás bundáját. Ha raptorfiókák bőréből képzelte volna el azt a bizonyos ruhadarabot, akkor is legalább ennyire fel lennénk háborodva. Ugye nem kell ezt jobban kifejteni? Le az állatkínzókkal! 

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.