HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Zack Snyder összenetflixezte a zombiapokalipszist

Jelenet az Army of the Dead filmből

Sokakat bizonyára örömmel töltött el, amikor kiderült, hogy a DC filmes univerzumának építgetése/rombolgatása után Zack Snyder visszatér a gyökereihez, és ismét zombifilmet készít. Minden ígéretesnek is tűnt: adva volt egy egyszerű, de jópofa és szórakoztató alapszituáció, keménykötésű leányok és legények, no meg a hagyományostól némileg eltérő zombireprezentáció, egy ikonikus helyszínen. Hogy végül Snyder miért nem akarta és/vagy tudta lecsapni a saját maga által feldobott magaslabdákat, és hogy ehhez miért kellett két és fél óra, az egy jó darabig rejtély marad. A halottak hadserege kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

A látottak alapján Snyder célja valami olyasmi lehetett, hogy sajátos hommage-okkal teli értelmezését nyújtsa a nyolcvanas évek akciófilmjeinek. Ez hellyel-közzel sikerült is. A sztori pedig ehhez mérten egyszerűbb aligha lehetne – de egy jó kis keménykötésű akciózáshoz nincs is szükség többre. A zombivész kialakulásához vezető – szó szerint is értelmezett – út viccesen alapoz meg a cselekmény további részének.

Egy katonai konvoj indul a nevadai sivatagon át, hogy egy értékes és veszélyes szállítmányt (nevezetesen a zéró pácienst) vigyenek új helyre. A sofőr és segédje egészen szívderítő dialógusban idézi fel a sci-fi és horror klasszikusait, történik tehát egyfajta cinkos összekacsintás a nézővel, aki ezután jogosan várhat akár egy teljesen önironikus zsáner újraértelmezést is. (Ami aztán nem teljes mértékben történik meg, de nem is ez a legnagyobb baj.) Az apokalipszis pedig egy teljesen banális véletlen következményeként üt be: a konvoj összeütközik egy frissen házasodott pár kocsijával, akik égő vágyat éreznek, hogy a kietlen pusztában engedjenek a bűnös testiségnek. A rakomány elszabadul, vele együtt pedig a megállíthatatlan őrület is, ami aztán egy emlékezetes, szépen összeállított intro montázsban kulminálódva foglalja össze röviden a fő cselekményszálat megelőző eseményeket. A nem kevés Zombieland-hatást magán viselő zenés felvezető azonban valamivel több, mint az idézett filmben látható látványos stílusgyakorlat, mivel egy szűkszavú expozícióként is szolgál – szóval érdemes már ekkor is figyelemmel kísérni az eseményeket. A jelenetsorban látható zsoldoscsapat vezetője (Dave Bautista) pedig, ahogy azt a heist filmek logikája megkívánja, viszonylag nyugodalmas életéből ismét kiszakítva egy újabb, utolsó utáni veszélyes küldetésre hívattatik. A tét pedig nem kisebb, mint 200 millió jó amerikai dollár. Csapatverbuváló montázs, ahol megismerhetjük a nem túl kidolgozott, de azért kellően eltérő és szilárd jellemű karaktereket, majd akció. És langymeleg állóvíz. Majd megint akció, és stáblista. Igen, megint beleestünk a Netflix-csapdába:

Ígéretes alapötletekkel, hívónevekkel csalogat, a néző meg végül ott találja magát az átgondolatlanság és az impotens megvalósítás gödrében.

HIRDETÉS

– írtuk egy korábbi Netflix film, a Project Power kapcsán.

ARMY OF THE DEAD – Cr: Clay Enos / Netflix © 2021

Viszont kár lenne eltagadni A halottak hadseregétől, hogy látványvilágban kifejezetten jól teljesít. Egyúttal ezzel Snyder azt is bizonyítja, hogy összességében jobb operatőr, mint rendező és forgatókönyvíró. Ha másabb időket élnénk, Snyder új filmje (az amerikai limitált bemutatókat most nem számítva) mozivászonra kívánkozna, és emelt fővel állná meg a helyét vizuális tekintetben a blockbuster szezon előtti bemelegítő időszakban. A lepusztult Las Vegas látványa, az öncélúan pózer-vagány, egyszerre katonás és punkos miliő, az akciójelenetek fényképezése, koreográfiája (a vágása már kevésbé) és az olyan ötletek, mint a zombihierarchia, vagy a Z Nation legjobb pillanataiból szalajtott zombitigris joggal idézik fel a VHS korszak klasszikusait és rejtett gyöngyszemeit. Szintén megvannak azok a retinába égő egyedi, emlékezetes momentumok is, amik miatt elképzelhető, hogy évek múlva kicsivel szebben fogunk emlékezni a filmre. A figyelmesebb néző még azt a fajta társadalomkritikus hangnemet is felfedezheti, ami Romero zombilfimjeit (így részben a Snyder-féle Holtak hajnalát is) érdekessé tette.

Mit adott nekünk a holtak mestere? – George A. Romero zombiverzuma

Az amerikai aktuálpolitika, valamint a fogyasztói társadalom és a kapzsiság fellegvárának szimbólumaként értelmezett Las Vegas is másabb színezetet kap. De még a szexuális visszaélések, a PC kultúra kritikája is érintőleges szerephez jut – a Götterdammerung, Olympus, Zeusz utalástengelyről pedig még csak szó sem esett. Ezeket viszont nem teszi a középpontba, pusztán utalás jelleggel kerülnek elő. A halottak hadserege így nagyjából ugyanabban a nagy költségvetésű B-filmes trash ligában játszik, ahol az új Mortal Kombat és a Godzilla VS. Kong is. De ennél sajnos még annak ellenére sem tud többet felmutatni, hogy a valódi potenciál magvai igenis el lettek szórva a cselekmény során. Snyder pedig volt annyira figyelmetlen, vagy rosszabb esetben önző, hogy ezekkel frusztráló módon ne is foglalkozzon.

ARMY OF THE DEAD (L to R) OMARI HARDWICK as VANDEROHE in ARMY OF THE DEAD. Cr. CLAY ENOS/NETFLIX © 2021

A halottak hadserege legnagyobb problémája valójában az, hogy az egyszerű, akció-orientáltnak tűnő alapsztori cselekményét egy egészen izgalmas szimbolikával tarkítja ugyan, de egy indokolatlanul hosszú játékidővel is agyonveri. Mintha Snyder nem tudta volna eldönteni, hogy egy saját lábán megállni képes, szórakoztató akció-horrort, vagy egy dramedy minisorozatot rendezzen. Előbbihez sokkal takarékosabban kellett volna gazdálkodnia az idővel és a stílusos, de öncélú lassításokkal, valamint a belengetett, de be nem váltott ígéretekkel, az elhelyezett, de el nem sütött csehovi puskákkal is. Utóbbihoz pedig a még ennél is valamivel hosszabb játékidőt kellett volna tartalmasan megtölteni – ez viszont még jelen esetben sem sikerült. Így ami akár lassú építkezés is lehetne egy izgalmas végkifejlet felé, az pusztán egy vánszorgó hulla benyomását keltő középrésszé degradálódik. Mert hiába szembeötlőek a régi, nagy franchise-okra tett utalások (Alien, Predator, de még a Terminátor is felfedezhető), hiába a videójátékos áthallások (Call of Duty zombi mód, Dead Island, Dead Rising) ha a rendező nem képes tonálisan sem gatyába rázni az egészet. Egyszerre van jelen a szórakoztatásért felelős bajtársias, szívatós, vicceskedő hangulat, és az érzelmi kötődést, mélységet kialakítani hivatott légkör. A kettő között viszont nem teremti meg a természetes kapcsolatot, így sosem egymást erősítve, sokkal inkább gyengítve jelennek meg. A hosszúra nyújtott játékidőben pedig az akciójeleneteket összekötő szekvenciák nem képesek még annyi tartalommal sem megtelni, hogy a hentelések között maradéktalanul fenntartsák az érdeklődést. A kevesebb néha több, ugye.

ARMY OF THE DEAD (Pictured) RAÙL CASTILLO as MICKEY GUZMAN in ARMY OF THE DEAD. Cr. CLAY ENOS/NETFLIX © 2021

 Snyder zombifilmjében simán meglenne a lehetőség, hogy a fentebb említett elemeket összhangba hozva alkosson egy szórakoztató, önironikus szerelmeslevelet az akció-horrorhoz címezve. Ráadásul pont akkor is működik a legjobban, amíg az érdekes zsánermix unalomig ismert paneljei között mozog. De még így is frusztráló módon hagyja ki a saját maga által teremtett ziccereket. Külön érdekes ebből a szempontból a széf felderítésekor talált hullák feletti beszélgetésben elhangzó szál. 

Zack Snyder tehát kikészítette a filmes konyhapultra egy ízletes gulyásleves hozzávalóit, majd egy híg, túlfűszerezett, de azért ehető köménymaglevest tálalt. Ha az öncélú pózerkedés és lassítások helyett gazdaságosabban használta volna ki a rendelkezésére álló időt, vagy a sztoriban és a pofás utalásrendszerben rejlő potenciált, máris takarosabb lenne az összkép. Akik azonban még mindig élvezettel fogadják a militáns zombiöldöklést, vagy hiányolják A kaptár filmeket, esetleg a Call of Duty zombi módját és persze van szabad 148 percük, azoknak még ideig-óráig így is szórakoztató lehet. Csak az a rengeteg levegőben lógó ígéret ne lett volna.

5 /10 zombiraptor

A halottak hadserege

Army of the Dead

akció-horror
Játékidő: 148 perc
Premier: 2021. május 21.
Rendező: Zack Snyder
Csatorna: Netflix

editor
Már általánosban írtam könyvekről a suliújságba, majd 2009-től egy online magazinba filmekről. A sci-fi/horror/szuperhős vonal mellett kifejezetten vonzanak a trash és peremtartalmak. Meg a metál!