Film

A Busanba tartó vonat már elment, és nincs másik

A nagyszerű Vonat Busanba – Zombiexpressz világában játszódik a Peninsula – Holtak szigete című horror története, ugyanakkor ennek az új filmnek semmilyen tekintetben nincs köze az elődjéhez.

Míg a Zombiexpresszben azt láthattuk, hogyan terjed el Dél-Koreában egy zombivírus, az új rész már az évekkel később kialakult állapotokat mutatja be. A prológus még a félszigetről való menekülés idején játszódik, azután jön egy nagy időugrás a Peninsula jelenébe, amikorra a fertőzött államot már teljesen elzárták a külvilágtól. Jung-seok azon túlélők egyike, akik még kijutottak Dél-Koreából, azonban sógorával együtt vállalja, hogy egy öngyilkos küldetés során visszamegy egy teherautónyi pénzért. Csakhogy a félszigeten egyáltalán nem az várja, amire számított.

A Holtak szigetében tehát a főszereplők nem abba a közegbe csöppennek bele, amelybe az előző film hősei: ez már egy teljesen lepusztult, posztapokaliptikus világ. A környezet megváltozásából adódik aztán a két film legnagyobb különbsége, hiszen ezt az átalakult világot be is kell mutatni, így ez a rész már nem egy klasszikus menekülős horror, hanem inkább egy horrorelemekkel átszőtt disztópikus akciófilm.

Önmagában a műfajváltás nem lenne probléma – sőt, a néző még értékelheti is azt, hogy az alkotók ilyen téren újszerűségre törekedtek –, csakhogy a nagy világépítés közepette sajnos az élőhalottakra nem túl sok játékidő jut. Márpedig az első részt elsősorban a sajátos zombitípusa tette különlegessé, az különböztette meg igazán a többi horrortól. Éppen ezért ha volt valami, aminek az új filmben ugyanakkora szerepet kellett volna kapnia, akkor azok az élőhalottak. A Peninsulában viszont már inkább egymással harcolnak az emberek.

A környezet és a műfaj tehát már egészen más, a zombik pedig háttérbe szorultak, mégis volt valami, amit visszahoztak: ez pedig az önzőből önfeláldozóvá váló főhős toposza.

Márpedig talán pont ez volt az egyetlen dolog, amiben igazán lett volna értelme változtatni. Hiszen így minden látványos különbség ellenére lényegében ugyanarra a sémára épül ez a film is, amire az előző.

Ráadásul az újrázás nem is sikerült túl jól: a főszereplő karakterének átalakulása kidolgozatlan, nincs úgy felépítve, ahogyan az üzletember apuka által bejárt út az első részben. Ennek oka részben az, hogy a cselekmény ezúttal két szálon fut, és a főhős sztorijára jutó kevesebb játékidőt nem tudják rendesen kihasználni. Másrészt az ő története szempontjából fontos momentumok egyáltalán nem drámaiak, inkább elkapkodott, erőltetett fordulatoknak hatnak. Erre talán a legjobb példa, hogy amikor fény derül egy korábbi tettére, a beismerő vallomását gyakorlatilag semmilyen reakció nem követi. Amellett pedig, hogy nincs rendesen kidolgozva a karakter fejlődése, hiányzik az is, hogy valamilyen komoly, személyes tétje legyen számára az egésznek. Jung-seok ugyanis nem a saját vagy a családja életét akarja menteni, egészen más okból indul útnak.

A hős történetével ellentétben a főgonosz mellékszála kifejezetten érdekes lett – gyakorlatilag ez a film egyetlen igazi erénye.

A negatív karakter esetében persze nincs szó jellemfejlődésről, a sztorija inkább azért érdekes, mert a figura elég különleges helyzetben van: a hatalma ellenére valójában ő is egy fogoly abban a helyzetben, ami a zombiapokalipszis következtében kialakult. Ráadásul a barbárság szintjére visszasüllyedt emberek között van ellenlábasa is, akiről tartani kell, ez pedig egy folyamatos feszültséget ad ennek a történetszálnak. Az ő esetében a kiélezettebb, fontosabb pillanatok is nagyon hatásosra sikerültek – a film legjobb jelenete, amikor a férfi egy helyiségbe kerül a riválisával, és a néző végig azt várja, mikor próbálják megölni egymást, aztán a helyzetet egy egészen váratlan fordulat oldja fel.

Az érdekes főellenség részben kárpótolni tud a főszereplő sztorijának gyengeségéért és a Zombiexpresszre jellemző eredetiség hiányáért, így a Holtak szigete nem több egy lelketlen, felejthető filmnél. Azok a Busan-rajongók pedig, akik az eredeti film szörnyeit szerették volna viszontlátni, duplán csalódni fognak.

6 /10 tetszhalott raptor

Peninsula - Holtak szigete

Train to Busan 2

horror
Játékidő: 116 perc
Premier: 2020. szeptember 17.
Rendező: Sang-ho Yeon

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.