Nincs olyan eszköz a lakásban, amiből ne lehetne házi barkács módszerekkel feleleveníteni kedvenc filmjeink jeleneteit vagy szereplőit. Az alufólia például bármire jó, ha fémet kell vele imitálni mondjuk egy Star Wars droidon, a partvisnyél bármilvé átalakítható, még egy Tini Nindzsa Teknőc fegyverré is, egy létrával pedig a Dirty Dancing legnehezebb figuráját is be lehet mutatni! Ezt mutatta be egy csapat magyar jelmezkészítők a karantén alatt.
Az önkéntes házi karantént sokan a kreativ energiáik felszabadításával vészelték túl, sokszor nem csak maguk hanem mások számára is feldobva az önkéntes bezártságot. Így tett négy, VII. kerületi lakótárs is, Borsists Fanni, Réczek Kata, Gazder Bence és Őri Zsófi is, akik híres filmeket elevenítettek meg az albérletükben található eszközök segítségével a korlátozások végéig az Instagram-on.
Az ötletet Kata dobta be még jóval a karantén kihirdetése előtt, amibe Fanni és Zsófi azonnal belement, már csak azért is, mert ők ketten történetesen egy jelmezkészítő üzemben dolgoznak. Ez nagyságrendekkel megkönnyítette a munkát és jóval bátrabban mertek nyúlni a különböző koncepciókhoz. Bence, a csapat egy szem fiúja eleinte nem szeretett volna ugyan részt venni a dologban, de később egészen megváltozott a hozzáállása.
Most már azért előfordul, hogy jobban élvezi mint mi.
– mondja Zsófi, aki egyébként többek között anno a Witcher magyarországi forgatásaiban is részt vett, mint jelmezes. De Fannival közösen dolgoztak az Into the Badlands-ben, a Penny Dreadful-ban, az Inferno-ban, az Emerald City-ben, a Jamestown-ban, az Alienistben és számos reklámban is, de a National Geographic Channel Picasso című dokumentumfilmjébe is készítettek kosztümöket.
Ahogy most Magyarországon, ezért heti kétszer javítási munkákat vállaltak otthon, egyébként pedig maszkokat varrtak. A meglévő munkák mellett mégis hirtelen sok szabadidő tört rá a jelmezkészítőkre. Ez azt eredményezte, hogy már jóval azelőtt nekiálltak a házibarkács kosztümök elkészítésének, minthogy a lakótársaik hazaértek volna a munkából, így nem sokat unatkoztak. Ez főleg az olyan kosztümök esetében volt hasznos, amelyeknek elkészítése már előre láthatóan több időt vett igénybe. Hozzáteszi, hogy nagyban befolyásolta egy-egy ruhadarab elkészítési idejét, hogy van-e egyáltalán felhasználható, átalakítható darab a ruhatárukban, vagy nulláról kell megcsinálni. Ha utóbbi eset állt fenn, annyi csalást megengedtek maguknak, hogy a műhelyükből vigyenek haza maradékot, de teljes kosztümöt soha nem használtak. A legextrémebb vagy különlegesebb kosztümök nem minden esetben csak a kivitelezésük miatt voltak emlékezetesek, hanem például amiatt is, ahogy végül megörökítették őket.
Azt hiszem a Dirty Dancingben a létra volt valamivel extrább és veszélyesebb eszköz.
Fanni azért is kellett a képre, mert rossz helyen volt a súlypontom és nem tudtam kitartani magam úgy, hogy ne boruljak le. Például a Brian életénél elég volt magunkra tekerni pár anyagot, de az Elfújta a szél vagy a Miyazaki már nehezebb meló volt – folytatja Zsófi, aki, mivel imád beöltözni, volt már DeeDee a Dexter Laboratóriumából és beteg triceratopsz is a 93-as Jurassic Parkból.
A megvalósítandó filmek listáját az elején közös kedvenceikből állították össze, de mindenképp meg akartak csinálni olyan klasszikusokat is, mint a Ponyvaregény, a Dirty Dancing, az Óz, a csodák csodája, Star Wars, vagy a Ragyogás.
A lista sokat bővült menet közben, és egy idő után nem csak filmek, hanem divatkorszakok, híres magyar írók és költők vagy épp a Szomszédok ikonikus karakterei is bekerültek.
Eleinte a trash felé akarták elvinni a megvalósítást, bár Zsófi azért hozzáteszi: „Nem mintha a túlzott igényesség fenyegetett volna minket”. Végül hozott némi javulást a képek minőségében, hogy építettek egy kameraállványt és már jóval kevesebb idő alatt is el tudnak készülni mind a ruhák, mind a beállítások.
Ez alól egyedül talán a Tini Nindzsa Teknőcök a kivétel, mert ott annyit nevettünk, hogy kb. négyszer kellett újrakezdeni a fotózást. Az biztos, hogy szakáll rajzolásban profik lettünk. Fanni meg lassan már elmehet fodrásznak.
Hozzáteszi, rengeteget tanultak a folyamat közben. Mivel sokszor tényleg a semmiből kellett megoldani egy-egy helyzetet, ráadásul néha viszonylag rövid idő alatt, ezért az agyuk egy idő után átállt a gyors megoldások alkalmazására. Ez főleg akkor fog majd előjönni szerinte, amikor egy éles helyzetben kell megoldaniuk valamit.
Azt hiszem mindannyiunknak más volt a célja vele, de általánosságban önmagunk és a többiek szórakoztatása. Elég sok pozitív visszajelzést kaptunk, volt aki írta, hogy minden nap várja, hogy mit rakunk ki. Nekem személy szerint tetszett, hogy az emberek jókat nevetnek rajtunk.
Zsófi, Kata, Fanni és Bence elmúlt hatvan napját ezen az instaoldalon lehet visszanézni.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.