Könyv

A Zombiexpressz filmregénye ráerősít a társadalomkritikára

Jon Szang-Ho dél-koreai rendező 2016-os kulfilmjében, a Vonat Busanba – Zombiexpressz című horrorban az a nagyszerű, hogy hatásosan tud eladni egy egész szimpla élőhalottas sztorit. A filmet feldolgozó regény hűen követi a mozis változatot, de egyúttal jobban el is mélyíti a történetét. Idén nálunk is elérhetővé vált a könyv, amelynek a fordítás során már a magyaros írásmódnak megfelelő Vonat Puszánba címet adták.

A Zombiexpressz főhőse Szogu, a munkamániás üzletember, akinek a lánya azt kéri a születésnapjára, hogy utazzanak el Szöulból Puszánba, ahol a gyermek anyja – a férfi volt felesége – él. Szogu kénytelen-kelletlen beleegyezik, hogy aznap nem megy be korán dolgozni, és vonatra száll a kislányával. Azonban míg ők utaznak, egy zombivírus terjed el Koreában veszélyes gyorsasággal. A fertőzés a vonatra is felkerül, viszont nincs olyan megálló, amely biztonságos lenne, így sehol sem tudnak leszállni az élőhalottakkal teli szerelvényről. A még egészséges utasoknak valahogy ki kell tartaniuk, amíg a vonat elérkezik a biztonságosnak vélt végállomásra – de persze a legtöbbjüket csak saját túlélése érdekli.

A könyv története szinte egy az egyben megegyezik a filmével, csak nagyon kevés plusz jelenettel egészül ki a sztori, és ezek sem igazán jelentősek.

Az események és a helyszínek leírásai elég visszafogottak – tulajdonképpen olyanok, mintha csak egy kicsit hozzáírtak volna a forgatókönyvhöz, hogy összefüggő szöveg legyen belőle. Ez abból a szempontból nem baj, hogy nagyon könnyen olvasható a könyv, ugyanakkor az sajnálatos, hogy az akciójelenetek hangulatát nem is próbálja visszaadni. A zombik átalakulásai és támadásai például nagyon hatásosak és jól megkomponáltak a filmben, a regény ellenben pár szóval elintézi őket, így sokkal jellegtelenebbnek tűnnek. Egyszerűen nem tudja visszaadni a szöveg azt, ami a filmben látható – van egy-két olyan rész, ami nem is igazán érthető, ha nem ismerjük a moziváltozatot.

De a leírások hiányosságaiért sokszorosan kárpótol a könyv azzal, hogy minden szereplőnek háttérsztorit ad.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

Ettől pedig a Vonat Puszánba története sokkal érdekesebb tud lenni, mint a filmváltozaté, hiszen míg a mozgóképes verzióban az egyes karakterek sablonos figuráknak tűnnek, addig a regényben összetettebb személyiségekként jelennek meg. Érthetőbbé válik a főhős jelleme, a hajléktalan férfi viselkedése, de még az ellenszenves cégvezető is emberibbnek tűnik (persze azért megmarad egyértelműen negatív figurának). A hasonló, sokszereplős történetekben gyakran előfordul, hogy csak egy-két kiemelt nézőpont érvényesül, éppen ezért üdítő kivételt jelent egy ilyen könyv, amiben az összes szereplő szemszögébe belehelyezkedünk egy kis időre.

Azzal, hogy beleszőtték a szövegbe a karakterek múltját is, egy új dimenziót adtak a történetnek.

A film ugyanis csak azt mutatja be, hogyan viselkednek az emberek egy szélsőséges helyzetben, egy katasztrófa során, amikor érvényüket vesztik a civilizációs szabályok, és az egyetlen cél a túlélés. Egy ilyen helyzetben pedig, a társadalmi normáktól megszabadulva megmutatkozik az emberek valódi természete. A könyvben ugyanakkor a szereplők bemutatásakor az derül ki, hogy a jellemüket alapvetően a környezetük, a társadalom formálta olyanra, amilyennek megismerjük őket. Szogu nem egyszerűen azért olyan törtető személyiség, mert a munkájában erre van szüksége – egészen más oka van annak, hogy csak a saját boldogulásával akar törődni, és a jószándékú kislányát is erre próbálja nevelni.

A Vonat Puszánba könyvváltozatában tehát jóval erősebb a társadalomkritika, hiszen itt valójában nem arról van szó, hogy az emberekről lehull a civilizáltság maszkja a zombiapokalipszis közepette, hanem maga a rendszer mutatja meg valódi arcát. Ez a regényváltozat tehát elsősorban nem a horrorfanoknak szól. Leginkább a film azon rajongóinak fog tetszeni, akiket a társadalmi dráma fogott meg a történetben, nem azt élvezték elsősorban, hogy a zombik elől menekülő embereknek szurkolhatnak.

8 /10 raptor

Vonat Puszánba - Zombiexpressz

Busanhaeng

Szerző: Park Dzsó-Szuk, Jon Szang-Ho
Műfaj: horror
Kiadás: Athenaeum Kiadó, 2020
Fordító: Németh Nikoletta
Oldalszám: 222

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.