Tom Sweterlitsch-nek az Angyalok pokla volt az első regénye, azonban nálunk csak második könyve, a Letűnt világok után jelent meg. A két írás nagyon sok tekintetben hasonló: a korábban született műben már megvoltak a másik sztori főbb elemei, és sajnos a legfőbb hibája is ugyanaz.
A nem túl távoli jövőben járunk, amikor az emberek az okostelefonok helyett az agyukba épített készülék segítségével kapcsolódnak az internetre, így amit korábban képernyőkön láthattak, azt immár virtuális valóságként élvezhetik. Pittsburgh városát évekkel korábban lerombolták, és a tragédia során sokakkal együtt főhősünk, Dominic Blaxton terhes felesége is életét vesztette.
Dominic nem tud szabadulni a nő emlékétől, és állandóan visszajár az egykori felvételek alapján létrehozott Archívumba, a város digitális másolatába (nem pusztán modellről van szó, ugyanis az egykori lakók virtuális megfelelői népesítik be), hogy újra átélje a nővel együtt töltött napokat. Munkája szintén az Archívumhoz köti: olyan halálesetek után kell nyomoznia a virtuális valóságban, amelyeknek nincs köze a katasztrófához. Egy gyilkossági ügyön dolgozva aztán olyasmire bukkan, amire nem lett volna szabad.
Aki Sweterlitsch másik könyvét, a Letűnt világokat kedvelte, az jó eséllyel az Angyalok poklát is élvezni fogja, hiszen hasonló elemekből építkezik.
Itt is központi szerepet kap egy futurisztikus technológia, ami a főszereplőt egy igencsak szövevényes ügy megoldásában segíti, amelybe ezúttal is belekeveredik a vallás – bár ebben az esetben azért kisebb jelentőséget kap, és nem is ad különösebben misztikus színezetet a regénynek. Ugyanakkor az Angyalok poklában jobban sikerült a különböző műfaji elemek keverése, így ez a könyv sokkal inkább működik tudományos-fantasztikus krimiként.
Amellett pedig, hogy összeszedett a szöveg, kifejezetten olvasmányos is.
Sweterlitsch stílusa minimalista, de közben mégsem száraz, a hosszabb leírások és magyarázatok pedig egyáltalán nem hiányoznak a regényből. A szöveg felépítése pedig azért érdekes, mert a nyomozás során feltáruló részletekkel párhuzamosan ismerjük meg egyre jobban a főszereplő múltját is. Az író ezúttal is jó érzékkel adagolja az információkat, az egyre újabb s újabb részleteket felfedő fordulatok remek ütemben követik egymást. Akárcsak a Letűnt világok esetében, ebben a könyvben is csak akkor van probléma, amikor már végre összeállt a kép:
Amint fény derült a megoldásra, Sweterlitsch mintha már nem tudna mit kezdeni a történettel.
Nem sok érdekes dolog történik azután, hogy Dominic megoldotta az ügyet, így az ezt követő rész kicsit olyan, mint egy kelleténél hosszabbra nyúló epilógus. A bűnösök megbűnhődésének leírásával az író egyszerűen a kötelező köröket tudja le, a könyv másik fő történetszálát pedig eléggé esetlenül és elkapkodva zárja le: a főhős, aki a történet során semmilyen jellemfejlődésen nem ment át, így semmi nem alapozta meg a végén a viselkedésében beálló változást – olyan, mintha egyik pillanatról a másikra megszabadulna személyes problémáitól.
De a krimi-szál és a főszereplő sztorijával ellentétben a regény sci-fi-vonala hibátlan.
A könyvben felvázolt dolgok kellően realisztikusak ahhoz, hogy elhiggyük, valóban úgy fog kinézni az életünk a közeljövőben, ahogyan Sweterlitsch elképzelte – de közben az is teljesen egyértelmű, hogy egy erős társadalomkritikával átitatott korképről van szó. Az író egy nagyon aktuális témán keresztül mutatja be, hogy amilyen hasznos tud lenni egy-egy modern technológia, ugyanolyan könnyen válhat az ember kárára is. Tökéletes képet ad arról, hogyan tűnik el a személyesség mindenből, miközben mindenhol a „személyre szabást” hirdetik. Az Angyalok pokla egy olyan világot vázol fel, amelyben a virtuális valóság összemosódik az álom- és emlékképekkel, a fantázia helyét pedig átveszik a digitálisan tárolt adatok – egy világot, amit csak egy hajszál választ el attól, amelyben most élünk.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.