A féléves terv, hogy végignézzék az összes filmet, aminek Hans Zimmer szerezte a zenéjét. Még körülbelül nyolcvan van hátra.
A nemrég indult hansaszobabol.reblog.hu koncepciója szerint roppant egyszerű, és bizonyos rokonságot mutat a Roboraptor által is üzemeltetett Robotékával, azzal a lényeges különbséggel, hogy a szerzők – Dorkin és Kindor – arra tették fel a következő hat hónapjukat, hogy kizárólag Hans Zimmer-filmeket néznek, hogy felkészüljenek a május 11-i nagy koncertre.
Hans Zimmer összes munkája, ahogy mi halljuk. Az IMDb-oldal alapján 124 filmet nézünk meg. A lista alapját az általa komponált filmzenék alkotják – nem nézzük meg a dokumentumfilmeket, a rövidfilmeket és nem játszunk számítógépes játékokkal (most nem). A sorrendet a szerencsére bízzuk, a jól bevált „húzós módszerrel”. Két ellenállhatatlan nő, egy macska, egy zeneszerző, 6 hónap, 124 film.
Honnan ered ez a Hans Zimmer-őrület?
Dorkin: Nekem a Holiday című filmből jött. A romkom, amit rommá néztem. Aztán feltűnt hogy egyre több számomra megragadó filmzene van a neve mellett.
Kindor: Én eleve nagy filmzenefogyasztó vagyok. Ráadásul volt szerencsém kétszer is részt venni a Cinemusicon, egyszer a Szigeten, egyszer meg MüPában, és a zenék jó része ott Hans Zimmer volt, amiken rendszerint bekönnyeztem. Az utolsó szamuráj környékén vált tudatossá, hogy fogyasztani kezdtem.
Az elhatározás pedig, hogy végignézitek az összes filmjét, a májusi koncert miatt született meg.
Dorkin: Lényegében igen. Pont előtte hívtak Morriconéra, de nagyon határozottan azt tudtam mondani, hogy „Nem, ha lesz Hans Zimmer, akkor majd arra!„. Két nappal később láttam, hogy jön Magyarországra.
Most február eleje van, az azt jelenti, hogy négy hónapotok van megnézni az összes filmjét.
Kindor: Meglepő, de sok filmje egyszerűen beszerezhetetlen. Főleg a korai filmjei. Aztán eleve kiszórtuk a doksikat, a kisjátékfilmeket és a videójátékokhoz írt zenéket.
Dorkin: De így is marad még nyolcvanvalamennyi. Tegnap pont az történt, hogy kihúztunk három filmet, amiből kettőt nem is találtunk meg a neten. De az olvasott kritikák alapján talán nem is baj.
Kindor: Például A kis jegesmedve 2…
Kis jegesmedve 2?
Kindor: Igen, de az 1-nek nem is ő csinálta a zenéjét. Valami teljesen ismeretlen Warner-film.
Tulajdonképpen az ilyen helyzetek miatt csomó, eddig fel nem fedezett filmmel is találkozhattok. Kirajzolódik valami ezen filmeken keresztül Zimmerről?
Dorkin: A 80-as évek végétől nézzük a filmjeit, akkoriban kezdte meg a pályafutását. Érezhető, hogy a 90-es évek környékén még egyáltalán nem kiforrott a stílusa. Például a Játékszerek című filmben.
Kindor: Bár rögtön 88-ban van az Esőember, amit nem lehet megkerülni. Inkább az érződik, hogy melyik projektet szerette és melyiket nem. Mostanában már nem nagyon nyúl mellé semmiben. Meg most már válogathat is.
A Dark Knight és az Inception főtémái, legalábbis hangzásukat tekintve, elég hasonlóak. Nem érzitek úgy, hogy futószalagon kezdte el gyártani a zenéket?
Kindor: Ez sok zeneszerzőről elmondható. Ott van pl. Danny Elfman. A Tim Burton-filmek zenéjét ő jegyzi, és mind ugyanolyan. De valószínűleg az van, hogy egyedül ő képes stílusban és hangzásban is Tim Burton-filmzenét írni. Hans Zimmer is száznyolcvan zenét írt már, abba talán belefér, hogy önmagától lop az ember.
Dorkin: Hans Zimmer munkásságát, mint a legtöbb nagy nevű zeneszerzőjét, is három csoportba lehet besorolni. Vannak a szívesség-filmek, vannak a blockbuster filmek és vannak, amiket meg azért ír meg, hogy legyen pénz kenyérre.
Kindor: A Megváltás című pont ilyen. Össz-vissz tíz perc zene, ha van benne.
Akkor mégis mit képvisel számotokra a Hans Zimmer? Mitől jobb, mint mondjuk John Williams?
Dorkin: Egyértelműen a Holiday miatt. Viccet félretéve, egyszerűen az történt, hogy elvarázsolt és kész. Legutóbb például két hétig hallgattam az Interstellarból a S.T.A.Y. című betétet. A szívverésem is lelassult.
Kindor: Tipikusan az a zeneszerző, akit a filmtől függetlenül is képes vagyok hallgatni, Williamst érdekes módon nem, pedig őt is nagyon szeretem. A Hans Zimmer-zenék önmagukban is megállják a helyüket, Williamsnél viszont nem tudok elvonatkoztatni a filmtől.
Akkor a mindennapjaitokat egy konstans Hans Zimmer-fétisben élitek.
Dorkin: Most „sajnos” igen. Keressük ugyan a következő áldozatokat. Danny Elfmant is kinéztük…
Kindor: …de Tim Burton egy picit elkurvult a Nagy hal óta. Félek, ha végignéznénk az összeset, egy életre kiábrándulnék belőle.
Lecserélhető például a blockbustereknél Zimmer valaki másra?
Dorkin: Nem hiszem. Nem tudod elképzelni a Batmant nélküle.
Kindor: Nemrég láttuk Az acélembert, na azt a filmet egyedül a zenéje menti meg. De a Gladiátor is ilyen számomra. Nagyon buta film, de a zenéje meseszép. A zene egyszerűen minőségibbé tudja ezeket tenni.
Van itthon kultúrája a filmzeneírásnak?
Kindor: Sajnos nincs. Egyelőre a filmzene másodlagos része a filmnek. Üdítő kivétel a VAN, vagy a Liza, a rókatündér zenéje. De azt sem egy ember írta, hanem egy komplett zenekar. De hát magyar filmeket sem néznek annyian, nem éri meg belefeccölni a lóvét. Tehetség tuti van, csak jelenleg még nem jó üzleti befektetés.
Dorkin: Inkább az a jellemző, hogy a Zagar csinál valami soundtracket, és jó esetben a Zagar-rajongók is bemennek a filmre. Bár ez sem mentette meg az Éjszakám a nappalodat.
Van valami zenei előképzettségetek, amin keresztül hallgatjátok a zenéket?
Dorkin: Fél évig doboltam.
Kindor: Egész jól fütyülök.
Dorkin: Az ötszáz darab zenei mappámból körülbelül ötven filmzene. Ennyi. Nem értek a zenéhez vagy a filmekhez, de a blognak nem is célja kritikát megfogalmazni bármivel szemben. Jó viszont kiírni magunkból az élményt. Nem film- vagy zenekritikusok vagyunk, csak egyszerű filmnézők és zenehallgatók. A blog lényege is az, hogy a véleményünket írjuk le. Én kendőzetlen őszinteséggel például. Nem vagyunk azért elvetemült rajongók szerintem.
Csak blogot vezettek egy fél évvel későbbi koncert okán.
Kindor: Ez egy fél éves kaland, egy emlék, aminek ilyen formában nyoma marad. Szeretjük a filmeket és Hans Zimmert.
Dorkin: Az külön plusz, ha valaki elolvassa, pedig magunk miatt kezdtük el, de kaptunk olyan visszajelzést is, hogy azért örül a blognak, mert vizsgára készülés közben innen hallgat zenéket.
Mi várható a jövőben?
Dorkin: Nagyobb hangsúlyt akarunk fektetni például arra, hogy kikkel dolgozott együtt Zimmer. Ha pedig jön valaki jövőre, akkor elképzelhető, hogy indítunk egy hasonló blogot, hasonló tematikával.
Kindor: Addig pedig megpróbáljuk teljesíteni a féléves tervet.
A lányok blogját az alábbi címen éritek el: hansaszobabol.reblog.hu
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.